Jadilah Follower Mulut Bisul

Sunday, July 17, 2011

Kisah Isteri Derhaka


Lama benar saya tidak berjumpa dengan Ariffin. Rasanya sudah lebih tujuh
tahun sejak kawan lama saya itu di arahkan mengajar di Johor. Kerana
itulah, apabila dia datang ke pejabat saya pagi itu, saya merasa terlalu
seronok.

" Eh, makin kurus nampak. Diet ke ?" kata saya setelah mempersilakannya
duduk.

" Tak adalah... biasa la cikgu, kan sekarang ni macam-macam kerja.
Kurikulumlah, kokurikulumlah, sukanlah... badan gemuk pun boleh jadi
tinggal tulang," balas Arifin.

"Tengok ni ustaz, baju pun dah menggelebeh.Seluar pun longgar," tambah
Arifin sambil menarik lengan baju untuk menunjukkan betapa kurusnya dia
dan besarnya baju yang di pakai.

Selepas bertanya itu ini dan mengusiknya serba sedikit, saya bertanya
Arifin tentang hajatnya datang menemui saya. Yalah, tiba-tiba saja
muncul, pasti ada hajat yang hendak di sampaikan.

" Orang rumah saya sakitlah, ustaz ", kata Arifin.

" Patutlah aku tengok engkau lain macam aja tadi. Ketawa pun hendak tak
hendak. Sakit apa?" saya bertanya. Agak lambat Arifin menjawab. Dia
menarik nafas, kemudian meraup muka dan seterusnya bersandar di kerusi. Setelah
itu disorotnya mata saya dalam-dalam.

" Entahlah..." katanya perlahan,

"lima tahun lalu tiba-tiba saja badan dia melepuh-lepuh. Di kaki, paha,
perut, dibelakang... penuh dengan lepuh macam orang terkena air panas, "
kata Arifin.

Tambah kawan lama saya itu, dia telah membawa isterinya , Niza, ke
serata hospital dan klinik, namun ubat yang di beri oleh doctor tidak dapat
melegakan penyakitnya.

"Sakit apa, doctor pun tak tau," tambahnya.

"Dah pergi berubat kampung ?" saya bertanya.

" Dah,tapi macam biasalah...bomoh, cakap kena buat orang, terceroboh
kawasan orang bunian., sampuk... macam-macam lagi. Duit banyak habis,
masa terbuang, tapi sakitnya takjuga sembuh," jelas Arifin.

Malah, kata kawan saya itu, lepuh-lepuh menjadi bertambah banyak pula
hingga tubuh isterinya yang langsing menjadi sembab. Wajahnya yang
cantik juga berubah murung, kusut

" Itu masih tak mengapa ustaz. Yang menambahkan kebimbangan saya,
setelah beberapa lama, lepuh-lepuh itu bertukar pula jadi gerutu dan
berbintil-bintil macam katak puru," tambah Arifin.

Akibatnya, sekali lagi Niza menderita kerana selepas tubuhnya hodoh
akibat sembab, seluruh kulitnya yang dulu licin menjadi jelik. Dari tangan,
bintil-bintil kecil dan besar seperti bisul tumbuh merata, kaki hingga
ke muka. Di sebabkan penyakit itu, kawan-kawan yang datang melawat terkejut
kerana hampir tidak mengenalinya lagi. Akibatnya, Niza terpaksa berhenti
kerja. Dia malu untuk berhadapan dengan kawan sepejabat. Memang ada yang
bersimpati tapi ada juga yang mengejek. Kebanyakkannya menyindir di
belakang , tapi ada juga yang tanpa rasa bersalah mengaibkannya secara
berhadapan. Dua tiga tahun berlalu, penyakit Niza bertambah parah.
Sehelai demi sehelai rambutnya gugur hingga hampir botak. Rambut yang lembut
mengurai menjadi jarang hingga menampakkan kulit kepala yang memutih.
Keadaannya itu sangat menyedihkan kerana usia awal 30an, rambutnya
seperti wanita berumur 90an. Seperti daun getah luruh di musim panas, semakin
hari semakin banyak rambut Niza gugur. Dalam waktu yang sama, kuku tangan dan
kakinya juga menjadi lebam. Daripada biru, ia bertukar kehitaman seperti
di penuhi darah beku.

" Tiap hari, dia termenung. Dia mengeluh, kenapalah dia sakit macam ni.
Kenapa dia, bukan orang lain ? Apa salah dia ? Kasian betul saya
tengok," kata Arifin. Wajahnya sayu

"Hidup kami pun jadi tak terurus macam dulu".

Di sebabkan doctor tempatan gagal menyembuhkan penyakit Niza, Arifin
membawa isterinya ke Singapura. Hampir sebulan mereka di sana dan banyak
wang di habiskan namun pulang dengan hati kecewa. Doktor di negara itu
juga tidak dapat mencari penawar keadaan penyakit berkenaan.

" Sekarang ni, keadaan isteri saya dah bertambah teruk. Bila malam saja
dia meraung, meracau dan menangis-nangis. Jadi, saya harap ustaz dapatlah
tolong serba sedikit sebab dah habis ikhtiar saya mengubatnya cara
moden,"tambah Arifin.

"Insya-Allah...."Balas saya.

Tapi saya mula terasa pelik. Perasaan ingin tahu mula bercambah kerana
berdasarkan pengalaman, kata-kata yang diluahkan semasa seseorang yang
meracau dapat membantu kita merawatnya. Ini kerana semasa meracau itulah
dia meluahkan segala yang terbuku di hati.

"Apa yang dia cakap masa meracau tu ?"

"Macam-macam ustaz... tapi ada waktunya dia minta ampun maaf daripada
saya. Saya tanya kenapa?. Dia tak cakap, Cuma minta maaf saja. Yalah... orang
dah sakit memang macam tu," kata Arifin.

Saya Cuma mendiamkan diri. Mengiakan tidak, menggeleng pun tidak.
Setelah berbincang lama, dia meminta diri . Sebelum pulang, saya berjanji untuk
kerumah Arifin pada malam esoknya.

" Datang ya, ustaz . Saya tunggu,"katanya sambil mengangkat punggung.

Dia kemudiannya melangkah lemah meninggalkan pejabat saya. Seperti yang
dijanjikan, saya sampai ke rumahnya selepas isyak.

"Jemput masuk ustaz," Arifin memperlawa sambil membawa saya ke sebuah
bilik.

"Dia baring dalam bilik ni. Ustaz jangan terkejut pula tengok muka dia.
Orang rumah saya ni sensitif sikit," bisiknya sebelum kami masuk ke
bilik berkenaan.

Sebaik pintu di buka, kelihatan seorang wanita berselimut paras dada
terbaring mengiring mengadap ke dinding.

" Za... ni Ustaz Nahrawi datang," kata Arifin perlahan sambil memegang
bahu isterinya. Dengan lemah, Niza menoleh. Masya-Allah memang keadaan Niza
sangat menyedihkan . Wajahya penuh dengan bintil-bintil yang menggerutu.
Matanya terperosok ke dalam manakala tulang pipi membojol seperti
bongkah batu yang membayang dipermukaan tanah. Badannya pula kurus cengkung dan
kepala separuh botak menandakan dia sudah lama menderita. Niza Cuma
tersenyum tawar memandang saya. Saya dekati dia dan selepas lima minit meneliti keadaannya, saya panggil Arifin ke sudut bilik.
Dengan suara separuh berbisik, saya bertanya; "Pin ,saya nak tanya
sikit, tapi sebelum tu minta maaflah kalau nanti awak tersinggung ".

" Tak adalah ,ustaz. Tanyalah, saya tak kisah," jawab Arifin.

" Err,...dari mana datangnya bau yang..." soal saya, tapi tak sanggup
nak menghabiskannya. Bau yang saya maksudkan itu agak busuk.

"Ooo... mmm, dari alat sulit dia," kata Arifin perlahan.
"Keluar lendir bercampur nanah."
Saya tidak memanjangkan lagi topik itu kerana tidak mahu memalukan
Arifin dan isterinya. Lagi pun tidak manis untuk bertanya tentang hal-hal yang
seperti itu.

Sebelum kami duduk semula di sisi Niza, saya memberitahu Arifin,
kadangkala di timpa penyakit sebegini sengaja di turunkan balasan oleh Allah kerana
ada melakukan dosa atau derhaka kepada ibu atau bapa. Lantas saya
bertanya, adakah Niza sudah meminta ampun daripada ibu bapanya.

"Sudah ustaz. Dengan emak dan ayah nya saya pun sudah."

"Kalau macam tu, baguslah,"kata saya.

Setelah merawat Niza dengan doa dan ayat yang dipetik dari al-Quran,
saya meminta diri. Sebelum itu saya nasihatkan Arifin dan Niza serta keluarga
mereka supaya bersabar dengan ujian Allah.

" Sama-samalah kita berdoa supaya dia sembuh," kata saya sebelum
meninggalkan rumah Arifin.

Sudah ketentuan Allah, rupa-rupanya keadaan Niza menjadi bertambah
parah.
Perkara ini saya ketahui apabila Arifin menghubungi saya beberapa minggu
kemudian. Menurut kawan saya itu, isterinya kini kian teruk racaunya.
Memang benar. Bila saya menziarahnya petang itu, Niza kelihatan semakin
tenat. Sekejap-sekejap dia meracau yang bukan-bukan. Malah saya pun
tidak dikenalinya lagi. Sebelum pulang saya menasihatkan Arifin supaya
melakukan solat hajat memohon ke hadrat Ilahi supaya menyembuhkan isterinya.
Nasihat saya itu dipatuhi namun beberapa hari kemudian Arifin menalifon lagi.
Kali ini suaranya lebih sedih, seperti hendak menangis.

"Ustaz," katanya,

" sekarang barulah saya tau kenapa dia jadi macam tu"

"Kenapa?" pantas saya bertanya.

" Sejak dua tiga malam lepas, dia minta ampun daripada saya dan
ceritakan segala-galanya". Arifin menyambung ceritanya;

Malam itu saya terkejut sebab semasa meracau isteri saya minta ampun
kerana telah mengenakan ilmu kotor kepada saya. Kata Niza, dia telah memasukkan
darah haid dan air maninya ke dalam makanan saya.

Saya tanya "kenapa?"
Dia jawab , supaya ikut kata-katanya dan tak cari perempuan lain.

"Tambah saya kesal, selepas itu dia meminta ampun pula kerana telah
berlaku curang kepada saya. Kata Niza, dia lakukan perbuatan tu selepas saya di
tundukkan dengan ilmu hitam."


Saya tanya, masa bila awak buat? Dia jawab semasa ketiadaan saya, tidak
kira lah semasa saya bertugas diluar daerah. Semasa keluar seorang diri, dia telah membuat hubungan sulit dengan beberapa lelaki.

"Niza sebutkan nama lelaki-lelaki itu, tapi saya tak kenal. Kata Niza,
hubungan mereka bukan setakat kawan saja, malah sudah ke tahap buat
hubungan seks. Kerana itu dia minta berbanyak-banyak ampun daripada
saya.

Dia minta saya maafkan." Saya tak sangka betul, ustaz. Madu yang saya
beri, racun yang dibalasnya. Patutlah selama ini bila berdepan dengan dia saya
jadi hilang pertimbangan. Saya jadi lemah, rasa diri saya kerdil, takut
nak membantah. Sudahlah begitu, dia jadi perempuan...." Kata Arifin tanpa
sanggup menghabiskan kata-katanya. Termenung saya mendengar ceritanya itu.
Tidak saya sangka Niza sanggup berkelakuan demikian kerana Arifin bukan
orang sebarangan. Arifin berpelajaran agama dan setia kepada isterinya.
Budi bahasa pun elok.
" Kalau sudah begitu bunyinya, saya rasa awak maafkanlah dia," kata
saya.
Selain itu saya mencadangkan kepada Arifin supaya merelakan isterinya
pergi. Kata saya, mungkin nyawa isterinya itu terlalu sukar meninggalkan
jasad kerana dia mahukan keampunan daripada suaminya terlebih dahulu."
Lagipun, dia sudah terlalu menderita, sampai badan tinggal tulang,
kepala pun dah nak botak. Doktor pula sudah sahkan penyakit dia tidak dapat
disembuhkan lagi. Jadi, pada pandangan saya, daripada dia terus azab
menanggung seksaan sakaratulmaut, adalah lebih baik kalau awak relakan
saja dia pergi.

Saya tau ia susah nak di buat, tapi keadaan memaksa."

" Ampunkan dia ?" Arifin bertanya balik.

" Dia dah derhaka dengan saya, buat tak senonoh dengan lelaki lain,
kenakan ilmu sihir kepada saya, ustaz mau saya maafkan dia ?" tingkah Arifin
dengan suara yang agak keras.

Mungkin dia terkejut. " Ya... dia pergi dengan aman dan awak pula dapat
pahala," jelas saya. Saya terus memujuknya supaya beralah demi kebaikan isterinya. Saya katakan, yang lepas itu lepaslah. Lagi pun Niza sudah mengaku dosanya, jadi adalah lebih baik.
Arifin memaafkannya. Mungkin dengan cara itu Niza akan insaf dan
meninggal dengan mudah.

" Takkan awak nak biarkan dia menderita? Awak nak pukul dia ? Maki dia?
Tak ada gunanya... Maafkan saja dia dengan hati yang benar-benar ikhlas,"
jelas saya. Setelah puas memujuk, akhirnya Arifin mengalah juga. Lalu saya
nasihatkan supaya dia bacakan surah Yasin tiga kali dan ulangkan ibu
Yasin (salaamun qaulam mirrabir rahim) sebanyak tujuh kali.

" Buat malam ni juga. Lepas itu tunaikan solat," kata saya. Seminggu
kemudian Arifin menelefon saya. Dengan sedih beliau memaklumkan
isterinya sudah meninggal dunia. Tambah kawan saya itu, Niza pergi tanpa sesiapa
sedari kerana ketika itu dia sedang menunaikan solat Isyak. Bila
kembali, dia lihat isterinya tidak bernyawa lagi.

"Tapi alhamdulillah, sebelum pergi dia sempat minta ampun daripada saya
sekali lagi kerana menderhaka. Marah, memang marah, tapi bila dia pegang
tangan saya sambil menangis dan kemudian minta ampun, tidak sanggup juga
rasanya untuk membiarkan dia pergi dalam keadaan tanpa kemaafan daripada
saya. Ustaz, saya dah ampunkan dia."Namun demikian, kata Arifin, lendir
dan nanah busuk masih lagi mengalir daripada alat kelamin Allahyarham isterinya itu sehinggalah mayatnya dikebumikan.

Kepada wanita, kutiplah pengajaran dari cerita ini. Kepada lelaki,
hati-hatilah dalam memilih isteri, jgn pandang hanya pada rupa......


1 comment:

  1. takutnye bile bace ctr nie..pgjaran yg amt bmkne.

    ReplyDelete

IKLAN UNTUK ANDA