Monday, February 14, 2011

8 BUDAK GENIUS DUNIA


8. Akrit Jaswal
Askrit Jaswal (lahir pada 23 April 1993), hingga saat ini dia tercatat sebagai mahasiswa dan dokter India termuda dalam sejarah.Dia melakukan operasi pembedahan pertamanya ketika dia masih berusia 7 tahun.Menurut ibunya, kejeniusan Askrit sudah terlihat sejak dia masih bayi.

Tidak seperti kebanyakan bayi pada umumnya, dia sudah dapat langsung berjalan, di saat bayi-bayi lainnya masih pada tahap merangkak. Dapat berbicara pada usia 10 bulan, dan di usia 5 tahun sudah membaca buku karangan William Shakespeare.

Pada usia 7 tahun, dia melakukan operasi pembedahan pertama pada seorang kanak perempuan berusia 8 tahun. Dia mempelajari kemampuan tersebut dari seorang dokter bedah secara langsung dan pada usia 11 tahun diterima sebagai mahasiswa di Punjab University.
7. Wolfgang Amadeus Mozart
Mungkin sudah banyak yang tahu bahwa Mozart (27 Januari 1756 - 5 Desember 1791)adalah komposer dan pemain piano yang hebat.Mozart tidak hanya salah satu komposer terhebat dalam sejarah, tetapi juga merupakan salah seorang kanak jenius paling ternama dalam sejarah.

Mozart mulai belajar piano pada usia 4 tahun, mengarang lagu pertamanya pada usia 5 tahun dan pada usia 8 tahun, (ketika kebanyakan dari kita belum mengetahui apa itu piano) Mozart telah mengarang simponinya yang pertama.

Mozart ketika kecil, merupakan seorang selebriti di masanya, kerana pada usia yang masih kecil tersebut dia sudah mengelilingi Eropah memainkan karya-karyanya di hadapan keluarga diraja dan orang-orang berpengaruh di masa tersebut.

Namun sayang sekali, Mozart tidak berumur panjang kerana telah meninggal dunia pada saat berumur 35 tahun. Sepanjang hidupnya, Mozart telah mengarang sekitar 600 komposisi untuk simponi, opera, piano, orkestra, dan lain-lain.
6. William James Sidis
William James Sidis (1 April 1898 - 17 Juli 1944) manusia terjenius yang pernah ada dengan perkiraan IQ 250-300. Sebagai perbandingan, untuk dianggap jenius anda hanya memerlukan IQ diatas 136 dan rata-rata IQ orang biasa adalah 85-115.

Sidis sudah dapat membaca pada usia 18 bulan, disaat kanak-kanak lain pada usia tersebut masih belum boleh berbicara. Menulis 4 buku dan dapat berbicara dalam 8 bahasa yang berbeza (Latin, Yunani, Perancis, Russia, Jerman, Ibrani, Turki dan Armenia) pada usia 8 tahun.

Pada tahun 1909 Sidis mencatatkan rekod sebagai mahasiswa termuda di Harvard University, disaat dia masih berusia 11 tahun.Dia mendapatkan gelaran cum laude Bachelor of Arts (BA) Matematik pada usia 16 tahun.
5. H.P Lovecraft
H.P Lovecraft (20 Ogos 1890 - 15 Mac 1937) adalah salah seorang penulis horor yang paling berpengaruh di abad 20. Howard Philips Lovecraft belajar membaca pada usia 2 tahun dan mulai menulis puisi yang rumit pada saat dia berusia 6 tahun.

Yang menumbuhkan minat Lovecraft terhadap sastra adalah kerana datuknya memberikan karya klasik seperti The Arabian Night dan The Iliad and The Odissey untuk dia baca. Datuknya pula yang menumbuhkan minat Lovecraft pada cerita gothic horror dengan menceritakan cerita-cerita seram karangannya sendiri.

Di masa kecilnya, Lovecraft adalah anak yang lemah dan sering jatuh sakit. Kedua orang tuanya mempunyai masalah dengan kejiwaan. Ayahnya menderita kegilaan yang disebabkan kerana penyakit sipilis dan meninggal di rumah sakit jiwa.

Sedangkan ibunya menderita depresi kronik dan secara rutin juga mengambil arsenik untuk mengubati penyakit sipilisnya.Mungkin kerana latar belakang masa kecilnya yang kelam itu pula, maka cerita horor yang dikarangnya sangat gelap, penuh fantasi yang aneh dan kelam.
4. Okita Soji
Okita Soji yang hidup di Jepun pada periode tahun 1800an agak berbeza dengan tokoh-tokoh yang terdapat pada senarai ini.Jika tokoh-tokoh lain tercantum kerana kejeniusan yang berhubungan dengan otak (pikiran) maka Okita Soji adalah kanak jenius kerana kemampuan fiziknya dalam bertarung.

Okita Soji mulai mempelajari teknik tingkat tinggi dalam pertarungan dengan menggunakan pedang pada saat dia berusia 9 tahun, di saat kebanyakan dari kita masih dilarang oleh para orang tua untuk bermain-main dengan gunting, pisau atau senjata tajam lainnya.

Pada saat dia berusia 12 tahun,dia berhasil mengalahkan seorang Master Swordsman dalam sebuah pertarungan. Pada usia 18 tahun, dia menjadi Master Swordsman dan menjadi salah seorang anggota pertama Shinsegumi yang merupakan semacam polis khas di Kyoto, Jepun di masa periode akhir Shogun.
3. Kim Ung-Yong
Kim Ung-Yong (lahir 7 Mac 1963) mungkin merupakan orang yang superjenius, yang masih hidup ketika ini, tercatat dalam catatan rasmi Guinness Book of Record sebagai manusia dengan IQ tertinggi ketika ini, yaitu 210.

Kim mulai menempuhi pendidikan di Universiti jurusan Fizik di saat usianya masih 3 tahun,dan dapat membaca dan menulis dalam 4 bahasa (Inggris, Korea, Jepun dan Jerman).Pada usia 4 tahun, dia menunjukkan kemampuannya menyelesaikan soal kalkulus integral dan differential yang sangat kompleks pada suatu acara TV di Jepun, menunjukkan kemahirannya dalam menguasai 4 bahasa yang dia kuasai dan menulis puisi.

Pada saat Usia 7 tahun, dia diundang ke Amerika oleh NASA, mendapat gelaran professor PhD dalam bidang Fizik di Colorado State University sebelum dia berusia 16 tahun, semasa berkuliah dia juga bekerja sebagai researcher di Nasa dan melanjutkan pekerjaan tersebut sampai pada tahun 1978 ketika dia memutuskan untuk kembali ke Korea.
2. Gregory Smith
Gregory Smith lahir pada tahun 1990, dapat membaca pada saat dia berusia 2 tahun dan mulai berkuliah pada saat dia berusia 10 tahun.Gregory Smith menarik perhatian media dengan membentuk sebuah komuniti yang membela kepentingan hak kanak-kanak dan keamanan dunia.

Dia mendirikan International Youth Advocates, memberikan perkhidmatan sebagai jurucakap beberapa lembaga antarabangsa yang peduli terhadap hak kanak-kanak.Pada usianya yang masih muda, dia telah bertemu beberapa ketua negara di seluruh dunia, di antaranya Bill Clinton (Amerika Serikat), Mikhail Gorbachev (Russia), dan dicalonkankan sebagai pemenang Nobel Perdamaian pada tahun 2002.
1. Pablo Picasso
Pablo Picasso (25 Oktober 1881 - 8 April 1973), selain merupakan salah seorang kanak jenius, juga mungkin merupakan salah seorang dengan nama terpanjang di dunia, yaitu Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Martyr Patricio Clito Ruíz y Picasso.

Picasso telah membuat karya seni selama 91 tahun hidupnya, minatnya terhadap proses pembuatan lukisan sudah terlihat bahkan ketika dia masih belum dapat berbicara.Menurut ibunya, kata pertama yang dapat dia ucapkan ketika dia masih bayi adalah kata “piz, piz” yang merupakan kependekan dari kata “lapiz” yang dalam bahasa Sepanyol berarti pensil.

Pada usia 7 tahun, Picasso mendapat pendidikan formal dalam bidang artistik dan seni lukis dari ayahnya, dan sejak itu pula karya-karya masterpiece Picasso dimulai.Ayah Picasso, Ruiz yang sekaligus juga merupakan gurunya, baru mulai menyedari bakat luar biasa anaknya ketika Picasso berumur 13 tahun. Melihat presisi teknik melukis Picasso, Ruiz menyadari bahwa kemampuan anaknya sudah jauh di atas dirinya, sejak saat itu dia bersumpah untuk tidak melukis lagi.

3 comments:

  1. Best HEBAT...ALLAH kurniakan setiap manusia dengan keHEBATAN yang tersendiri.

    ReplyDelete
  2. dh kata budak..ney byak gambar org tua jer..hehehe..

    ReplyDelete
  3. Baru saya tahu genius tidak terhad kepada bidang yang logik akal sahaja.

    Punca Dan Tips Rawatan Bagi Demam Denggi.

    ReplyDelete

IKLAN UNTUK ANDA